Bye NZ, you're awesome! - Reisverslag uit Lake Tekapo, Nieuw Zeeland van Cindy Verheij - WaarBenJij.nu Bye NZ, you're awesome! - Reisverslag uit Lake Tekapo, Nieuw Zeeland van Cindy Verheij - WaarBenJij.nu

Bye NZ, you're awesome!

Blijf op de hoogte en volg Cindy

10 Oktober 2012 | Nieuw Zeeland, Lake Tekapo

Lieve allemaal,

Hier komt ie dan, het laatste verslag dat ik zal tikken vanuit Nieuw-Zeeland. Ik vlieg zondag naar Australie en zal voor die tijd niet nog een verhaal tikken, vandaar.


vrijdag 5 oktober 2012, Queenstown

Na het snelle en vermoeide berichtje van gisteren, heb ik nog het een en ander uit te leggen. Allereerst de aangereden possom. Die komen dus 's avonds tot leven en op de wegen hier is het dan pikdonker. Geen lantaarnpaal te bekennen. Ja, als zo'n sukkel dan midden op de weg loopt als ik aan kom rijden, dan kan ik weinig meer doen. Sinds die klap reed ik natuurlijk niet meer zo relaxt. Terecht. Het was een ware possomgekte. Ik heb er nog een moeten ontwijken en een ander heb ik net niet geraakt... De Nieuw-Zeelanders zullen je juist stimuleren, want die hebben een hekel aan deze beesten, omdat ze hun planten opeten. Oorspronkelijk komen ze uit Australie en horen ze hier niet te zijn. Voor iedere possom die je dood maakt, krijg je 6 euro. Had ik 'm alleen wel even moeten oprapen en meenemen als bewijs. Laat maar. Maar wat is eigenlijk een possom? Helemaal geen gekke vraag Elma, want wij kennen ze in Nederland niet. Het is een soort knaagdierachtig beest, iets groter dan de gemiddelde huiskat. Dan nog een laatste aanvulling op gisteren: de campground gesloten/niet aanwezig. Dat hoorden we van een gast van een motel, waar we naar de weg vroegen. We waren moe, het was donker en er waren dus possoms. Er zit maar een ding op: de camper parkeren voor het motel. Niet echt netjes en niet echt legaal. Daarom zetten we de wekker om 7 uur, zodat we op tijd weer weg zijn. Ik rijd ons in pyjama naar een ander plekje langs de weg en we kruipen nog even in bed. Vandaag is Queenstown onze eindbestemming. Best een eindje rijden, maar het regent dat het giet, dus wat moet je anders. Toch is de omgeving weer schitterend en als het later wat opklaart wordt het alleen maar mooier. Grote, lichtblauwe meren tussen veelgekleurde bergen. In Wanaka hebben we een tussenstop en doen we even boodschappen. Schattig dorpje. Dan rijd ik verder naar Queenstown en dat gaat wat moeizaam. We rijden hoog door de bergen en de campervan trekt het maar net. In slakkengang en in versnelling 2 rijden we omhoog. Dat vindt de motor niet leuk. En de mensen achter ons ook niet. En eigenlijk wij zelf ook niet. Als we eindelijk weer naar beneden rijden, moet ik alsnog afremmen voor wat gezellige haarspeldbochten. Bij deze is mijn rijervaring ook weer opgekrikt. Aangekomen in Queenstown rijden we meteen naar ons hostel. Dat betekent dat we weer even kunnen douchen en wassen. We duiken een internetcafe in, we bakken 's avonds pannenkoeken en ik orden mijn tas. Alles wordt weer opgeladen: camera-accu, Ipod, telefoon. Dan kunnen we er weer tegenaan. Ik duik zo lekker mijn bed in. Kim is even op stap, biertje drinken enzo. Ik hou er gewoon echt niet van, dus ik blijf lekker hier. Dat is het fijne van deze reis: ik kan alles zelf bepalen.

Insectenbetenstand: 25, waarvan 3 op mijn bil!


zaterdag 6 oktober 2012, Te Anau

LES 19: JE KAN NIET ALLES HEBBEN.

LES 20: HET JAMMERE AAN INSECTENBETEN OP JE BILLEN: JE KUNT NIET EVEN ONGEGENEERD KRABBEN (HET ZIJN ER INMIDDELS AL 5...)

Weer niet zo lekker geslapen, maar dat schijnt een gewoonte te worden. Na het douchen, ontbijten en uitchecken gaan we nog even Queenstown is. Daarna rijden we, in de sneeuw, naar Te Anau. Daar zullen we vandaag blijven en het plan is om dan morgen een boottocht te maken bij Milford Sound. Helaas komen we erachter dat het niet helemaal volgens plan verloopt. De weg naar Milford Sound is nogal besneeuwd en het is de bedoeling dat je dat met kettingen aan je banden rijdt. Geen goed en veilig plan met de campervan. Na lang twijfelen besluit ik dan ook niet met de bus te gaan. Kost me 175 dollar. En dat geld wil ik eigenlijk niet kwijt. Ik heb in Nieuw-Zeeland al meer uitgegeven dan ik van plan was. En aangezien Australie nog veel duurder blijkt te zijn (en daar zit ik 9 weken), kan ik dit geld beter bewaren. Toch moeilijk, zulke dilemma's. Maar aan de andere kant heb ik al zo veel moois gezien in Nieuw-Zeeland. Ik mag niet ontevreden zijn. Al met al zou deze dag als nutteloos beschouwd kunnen worden, maar toch krijgt de natuur het hier steeds weer voor elkaar om je dag goed te maken. Die bergen, die meren, de sneeuw... We vullen onze dag verder in op de campground in de camper. Hopelijk kunnen we zo tussen de buien door nog even koken. Nu in ieder geval even foto's uitwisselen. Dan is dat ook weer gedaan.


zondag 7 oktober 2012, Invercargill

Wakker worden in het zonnetje is toch zo fijn. Ik vergeet (bijna) meteen dat ik weer heerlijk geslapen heb. NOT. Voor een deel kan ik de kou de schuld geven, het andere deel kan ik niet verklaren. Geeft niks. Een nieuwe dag is aangebroken. We rijden terug naar Te Anau, waar we navraag doen over wandelingen in de buurt. Al gauw komen we erachter dat de weg naar Milford Sound vandaag begaanbaar is. Ik zou mezelf niet zijn als ik niet zou hopen en willen dat we dus toch zelf die kant op gaan. Even lijkt het erop dat Kim dat ook goed vindt, dus ik juich van binnen al van geluk. Later bedenkt ze zich. Ze durft het toch niet aan met de campervan. Op dat moment kun je de stoom volgens mij uit mijn oren zien komen. Je moet mij niet blij maken met een dode mus en helemaal niet met iets wat ik zo graag wil. De spanning is even om te snijden en ik moet echt even tot 100 tellen voor ik weer normaal kan reageren. Dan besluit ik om me er overheen te zetten. We maken een nieuw plan voor vandaag. We rijden toch een klein stukje van de Milford Road richting de 'Mirror Lakes'. Een meer dat zo helder schijnt te zijn, dat je de bergen er in gespiegeld ziet. Klopt wel een beetje, maar er staat net iets te veel wind. De weg er naartoe is overigens prachtig. Die hoge, besneeuwde bergen blijven indrukwekkend. Na dit ritje rijden we naar Invercargill. Kim gaat daar uit eten met een achterneef. Ik heb geen zin, dus ik zet haar af bij het restaurant en ik rijd vervolgens naar de MC Donalds (ja, daar is ie weer). Ik maak daar even fijn gebruik van het toilet, ik eet wat en ik bel even met papa. De camper staat vanavond bij het huis van een verre tante en oom van Kim. Superlieve mensen die verbaasd zijn over ons goede Engels. We mogen gebruik maken van het toilet en morgenochtend zullen we samen ontbijten en kunnen we fijn even douchen. Heerlijk.


maandag 8 oktober 2012, Tawanui

Na het douchen, ontbijten en na een uitgebreide rondleiding over het grote woonerf van Gordon en Irene, is het weer tijd om verder te gaan. Bij het gedagzeggen krijg ik een dikke knuffel van Gordon en dan vertrekken we richting 'Catlins Forest'. Wat een superlieve mensen heb ik weer ontmoet en als we hadden gewild, hadden we zo nog een week mogen blijven. We stoppen nog even in het centrum van Invercargill om boodschappen te doen en we maken nog gebruik van een half uurtje gratis internet in de bibliotheek. Wat een lieve reacties krijg ik toch op waarbenjij.nu, het is echt hartverwarmend om te lezen. We rijden door de harde wind door het Catlinsgebied en we bekijken het een en ander langs de route. De eerste stop is het zuidelijkste puntje van het Zuidereiland. Terwijl we naar dat behoorlijk koude puntje wandelen, heb ik het idee dat mijn neus er bijna afwaait. Oppassen dus, want die wil ik niet kwijtraken (staat zo raar op foto's). We schieten wat plaatjes (met losse haren in de wind) en we rijden verder naar onze volgende stop: Curio bay. Hier is een fossilenbos te vinden (versteende boomstammen). Er zouden ook pinguins kunnen zijn, maar die laten zich helaas niet zien. Derde stop, de 'Niagara Falls of NZ'. Daar verwacht ik dan weer te veel van. Die naam is uit een grapje bedacht. Nou, haha, leuk hoor. Ik meen het, dit is niet eens een waterval te noemen. Tot slot willen we vandaag de 'McLean Falls' bekijken. Dat schijnt de meest spectaculaire waterval van dit gebied te zijn. Maar... We kunnen er niet heen. Het is gesloten en ze waarschuwen voor gevaar. Wat voor gevaar vertellen ze dan weer niet. Morgen zullen we de rest van het gebied verkennen. Eerst maar weer een goed nachtje slapen op weer een gratis campground in de middle of nowhere.


dinsdag 9 oktober 2012, Cromwell

LES 21: BROOD IS NERGENS ZO LEKKER ALS IN NEDERLAND.

Vandaag is een van de wat mindere dagen in Nieuw-Zeeland. Het schijnt dat die er ook tussen moeten zitten. Voor het contrast? Geen idee. We slapen uit tot half 11 (nieuw record) en na het ontbijt willen we een wandeling maken door een gebied waar we pinguins en zeeleeuwen kunnen vinden. Helaas vinden we het startpunt voor deze route niet, dus gaat het feest niet door. Gelukkig is er een tweede optie, een andere wandeling over het strand. Grote kans op het spotten van zeeleeuwen. Het geluk is vandaag enorm aan onze zijde: geen zeeleeuw te zien. Toch was het wel even fijn om op het strand (flink) uit te waaien. Ook brengen we nog een bezoekje aan de 'Purakaunui Falls' en dat is zeker wel de moeite waard. De rest van de dag bestaat uit rijden. En rijden. En... rijden. Het voelt als een somber dagje en zo ziet het er ook een beetje uit. Maar toch: soms kunnen kleine dingen je zo gelukkig maken. Lammetjes bijvoorbeeld. Die krijgen het steeds weer voor elkaar om een glimlach op mijn gezicht te toveren als ze vrolijk door de wei huppelen en springen. En toch zit er in zo'n dag als vandaag ook weer een verrassing verstopt. Dat was vandaag 'Lake Dunstan'. Wauw! Een groen meer tussen de bergen en de bergen staan gespiegeld in het water. Een goede afsluiter van de dag. Nu is het tijd voor een simpele maaltijd op een 'campground' waarvan we denken dat we er eigenlijk niet mogen staan. Soms moet je maar gewoon even lef hebben.

Intussen staan we op een andere plaats voor het slapen, want we zijn erop aangesproken dat het op te vorige plek niet mocht. De man raadde ons deze plek aan, al zijn we er nog niet geheel zeker van of hij daadwerkelijk deze plaats bedoelde. We gokken het erop. We willen nu ook niet meer verder rijden. Het schemert en we hebben al genoeg 'roadkill' op onze naam staan. Een possom en drie vogels. Ze spelen hier echt met hun levens, nog veel erger dan in Nederland, mam.


woensdag 10 oktober 2012, Mount Cook National Park

Het verhaal van gisterenavond kreeg nog een staartje. Eenmaal in bed proberen we in slaap te komen, maar dat is niet geheel makkelijk. We horen namelijk allebei geluiden die we niet eerder gehoord hebben en die we niet kunnen verklaren. Ik heb echt het idee dat er iemand bij de camper is en de geluiden klinken mij in de oren alsof er iemand aan de camper staat te frutselen. De engste scenario's gaan door mijn hoofd, daar ben ik namelijk heel goed in. Voor het eerst op deze reis ben ik echt heel bang. Ondanks dat Kim voor mij met de zaklamp tot twee keer toe de omgeving verkent, bonkt mijn hart in mijn keel. Zo kan ik echt niet slapen. Ik wil weg. In pyjama en rillend van de kou rijd ik ons rond 22.45 uur het dorpje in. De vraag is dan alleen: waar gaan we staan? Uiteindelijk wordt het een plekje langs de hoofdweg, op een parkeerplaats. Aan de andere kant van de weg staan huizen, dus het voelt een stuk veiliger. Nu kan ik met een gerust hart gaan slapen.

LES 22: 'WHEN YOU WALK, LET YOUR HART LEAD THE WAY.' MIJN LEVENSMOTTO (UIT 'ALFIE' VAN BURT BACHARACH).

's Ochtends doen we eerst boodschappen en dan zoeken we een plekje om onze rituele eitjes te bakken. De eindbestemming van vandaag is 'Mount Cook National Park'. De weg er naartoe is weer verrassend mooi. Besneeuwde bergen en blauwe meren. hoe dichterbij we komen, hoe groter de bergen lijken en hoe meer sneeuw er langs de weg ligt. In het National Park lopen we twee korte routes om de benen te strekken. Nu is het wachten op een warme maaltijd en een waarschijnlijk koude nacht. Ik hoop dat de campervan niet omwaait. Ben eigenlijk wel toe aan Australie: warmte, een nieuw reisgenootje, een andere omgeving.

  • 11 Oktober 2012 - 02:29

    Mama:

    Heey lieverd!
    Fijn om weer van je te horen en te lezen en te zien!!
    Wat een prachtige foto's weer, wat een natuur!! Er zullen heel wat wauwtjes gevallen zijn.
    Wat gaat de tijd toch snel, Nieuw Zeeland zit er dus bijna op en dan weer klaar voor het nieuwe avontuur: Australië!
    Geniet nog even een paar dagen en voor zondag(als ik het goed heb, of is het daar dan al maandag?) een hele goede vlucht! Sta weer open voor alles wat komen gaat en het komt helemaal goed!
    Ik ben al weer super benieuwd naar je nieuwe verhalen!
    Veel liefs en een dikke knus! XXX

  • 11 Oktober 2012 - 07:03

    Papa:

    Zeg Cindy, zou een broodje possom met wat sausjes een smakelijke maaltijd zijn? Dan hoef je minder vaak langs de Mc Donalds !!! je rijdt gewoon even over je eigen aanstaande avondeten heen en voila!
    Je hebt dus je eigen Nieuw - Zeelandse Halloweennacht ook al gehad, dat scheelt weer.
    Gisteren at ik bij (je tante) Evelien en zei ik nog dat jij in 6 weken al meer gezien en gedaan hebt dan iemand anders in zijn hele leven meemaakt! Wat geweldig, allemaal!!!
    Fijn , dat Australie nu opdoemt aan de horizon, hopelijk met betere temperaturen dan nu.
    Geniet nog even in Nieuw - Zeeland! Aussies, here she comes! No worries!!! Kus van papa X X X

  • 11 Oktober 2012 - 07:08

    Papa:

    Die foto's weer !!!!!!! Tjonge, die bergen , prachtig !!!
    Enne ,die kudde wollige wegblokkeerders er erg lief uit, zijn daar nou je sloffen van gemaakt ?
    Ik zie op de foto's een heel ontspannen en volop genietende dochter, dat doe je goed, lieverd en maakt me ook erg gelukkig, ik hoef niet ongerust over je te zijn. Heel veel plezier verder, we horen,lezen, zien,spreken wel weer binnenkort. Liefs, papa x

  • 11 Oktober 2012 - 09:01

    Koe(tje)n:

    Mooi verhaal weer Cin, veel plezier in Australië ! Dikke kus van je broer

  • 11 Oktober 2012 - 11:32

    Natascha:

    Kia Ora Cindy,
    Tjee meissie,wat een avonturen zeg!!!
    en wat een leuke verslagen/foto's maak je!!!
    N.Z. avontuur is voorbij...op naar Aussie!!!!
    ik weet niet waar je ga beginnen met je reis in Aussie..maar ook van dit land zal je
    versteld staan....en possums oke maar daar hebben ze kangaroe's.....komen iets
    harder aan....hahaha...geniet!! geniet!! geniet!!
    G'day mate!!! gr.natas.

  • 11 Oktober 2012 - 11:54

    Roxy:

    Burt Bacharach schrijft niet zomaar wat, dat motto is harstikke goed!! Ups en downs maak je overal mee, ook in Nieuw-Zeeland, maar over all is het een jaloersmakende reis geweest, denk ik, in ieder geval vanuit mijn point-of-view! Het eerste deel van je reis zit er alweer op, gaat de tijd bij jou ook zo snel? ("Time flies when you're having fun") Ik ben erg benieuwd naar je verhalen uit Australië... Veel plezier!!! xx

  • 11 Oktober 2012 - 12:37

    Danny:

    Hi Cindy,

    Possum here, possum there, possum everywhere! Lekker beesten he (en je schrijft het met een U). Heb je ook weer meegemaakt, altijd gewoon doorrijden, nooit remmen want anders zit er iemand bij jou achterop. Ik heb ook al een hond, krokodil en slang overreden en kon er helaas niets aan doen! Zielig natuurlijk, maar als er iemand bij mij van achter in komt rijden is dat ook zielig voor mij. Mooie foto's ook weer en nu ga je lekker naar de warmte toe! Je hebt nu al in elk geval genoeg moois, indrukwekkend, apart, lekker, groots, ontroerend, overrompelend, overweldigend, etc. meegemaakt dat niemand je meer zal en kan afpakken! Geniet verder en ik wacht de nieuwe verhalen weer af! Take care! X Danny P

  • 11 Oktober 2012 - 14:24

    Elma:

    Jeetje! Jullie teller van de "roadkills" had wel over de honderd kunnen staan! Wat een schapies zo midden op de weg! Haha! Enne... bedankt voor je uitleg over de possoms (of zijn het nou dus possums, Danny?). Ik heb ze even gegoogled! Had ik natuurlijk ook wel even eerder kunnen doen... Ze zijn wel echt superlelijk hoor! Eigenlijk geeft het dan niet als je ze dood rijdt, toch? Moeten ze maar niet zo lelijk zijn! (Aaaah... zielig! Dat mag ik niet zeggen! Maar dan is het misschien wat minder erg voor je dat je er eentje hebt doodgereden!) Nou, genoeg over die suïcidale beesten: wat een heerlijk verslag weer en wat gaat de tijd snel zeg! Klaar voor het volgende avontuur: Australië! Helemaal super geweldig en ook weer heel erg jaloersmakend... Ik hoop dat je daar net zo van zult genieten als van Nieuw Zeeland of nog meer zelfs (kan dat eigenlijk wel?) Enne... wij genieten dan weer van je geweldige verhalen en foto's! Lieffie: have fun and take care!
    XXX

  • 11 Oktober 2012 - 16:19

    Daniëlla Ferwerda:

    Hoi Cindy,
    Even een berichtje om te laten weten dat ook ik geniet van je prachtige verhalen! Nieuw-Zeeland staat absoluut bij mij ook nog op het wensenlijstje, door jou wordt deze wens zeker versterkt!
    Je bent bevoorrecht en een kanjer dat je dit doet, onthoud het volgende: The world is a book and those who travel read a lot of pages!! Just enjoy! Hartelijke groet en liefs. Daniëlla

  • 11 Oktober 2012 - 16:29

    Gre:

    Wat weer een mooie foto's en vermakelijke verhalen. Ik lees ze met plezier. Op naar de verhalen over Australië, met even warmer weer. Veel plezier daar. Gr. Gre en Ted

  • 11 Oktober 2012 - 19:52

    'Tante Tineke' :

    Hallo Cindy, Als ik zo je verslag lees denk ik niet dat jij je verveelt . Je kneep 'm wel in de campervan maar misschien was het wel een lekker stuk wat daar buiten rondliep.Nee hoor 'n grapje, je had gelijk dat je ging verkassen.Wat maak je weer mooie dingen mee en zie je veel Je zult wel met weemoed in je hart afscheid nemen van Nieuw-Zeeland maar weer nieuwsgierig zijn wat je in Ausie te wachten staat. Hou ons op de hoogte want dit verveelt niet.Goeie vlucht en de groetjes uit Camperduin.

  • 11 Oktober 2012 - 21:54

    Annemiek:

    Hoi Cindy, Giga weer hoor wat een mooie verhalen. En wat een prachtige foto's wat een natuur zeg.
    Als wij daar vanaf foto's van genieten, wat moet het dan in het echt wel niet zijn. Fantastisch.
    En nu op naar Australie, het volgende avonturen tijdperk. Zal ook weer geweldig zijn denk ik.
    Goeie vlucht en geniet van alle nieuwe dingen op je pad en have fun. Lieve groetjes van ons uit Heemskerk. Tot de volgende keer.

  • 12 Oktober 2012 - 15:29

    Lisanne:

    Hey lieverd,
    Wat een gaaf verhaal toch weer.
    Voor nu gewoon even een hele dikke digitale knuffel, komtie:
    *knuffffffffffffffff*
    Liefs, Lisan

  • 12 Oktober 2012 - 16:37

    Wilma Van Der Roest:

    Hey Lieverd, hier is het herfst, nat en koudd..Hoop dat jij mooier weer hebt. In ieder geval ga jij de zomer tegemoet..Super dat jij zo van alles geniet, neem je echt mee voor de rest van je leven. Wijffie geniet van alles wat je ziet en meemaakt, je bent bevoorrecht!!! Liefs xxxxx Wilma

  • 22 Oktober 2012 - 18:17

    Marja:

    Ja hoor, ben weer eens enorm vertraagd met het lezen van al je fantastische reisverhalen, maar nu is het herfstvakantie en ga ik dus helemaal bijlezen! En wat een fantastische foto's plaats je er ook steeds bij: erg leuk om te zien en te lezen!
    X Mar

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Lake Tekapo

Cindy

Actief sinds 24 Sept. 2009
Verslag gelezen: 470
Totaal aantal bezoekers 126015

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2014 - 29 Maart 2015

Mi viaje a Sudamérica

02 Juni 2013 - 02 Juni 2013

Journey of my life

01 September 2012 - 15 Maart 2013

Backpacken

25 April 2011 - 05 Mei 2011

Suriname!

02 Mei 2010 - 15 Mei 2010

Malawi

Landen bezocht: