Come fly with me... - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van Cindy Verheij - WaarBenJij.nu Come fly with me... - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van Cindy Verheij - WaarBenJij.nu

Come fly with me...

Blijf op de hoogte en volg Cindy

14 September 2012 | Nieuw Zeeland, Taupo

Come fly with me, let's fly, let's fly away!

woensdag 12 september 2012, Rotorua

Gisterenavond heb ik heerlijk gegeten: een pizza hawai. En daarna heb ik, met mijn pantoffels aan, 28 ansichtkaarten geschreven. Ik doe ze in Taupo op de post. Ik lig 's avonds weer voor 21.00 uur op bed en ik ga nu 9.00 uur weer uit bed. Fijn toch? Vandaag ga ik naar Te Puia (je spreekt uit: Te Poejha). Je kunt er met de bus heen, maar je kunt ook lopen. Als je gaat backpacken, moet je je ook als een backpacker gedragen. Ik ga dus lopend. Blaar voorzien van een pleister, wandelschoenen en afritsbroek aan en gaan. Ruim een half uur later kom ik tevreden aan. Het lijkt erop dat dit een zonnige dag wordt. Maar je weet het nooit in Nieuw-Zeeland. De lucht is in ieder geval stralend blauw en de wind is stralend koud. In het park aangekomen, besluit ik meteen naar het hoogtepunt te lopen: de Pohutu Geyser (de vorige geiser heette trouwens The Lady Know Geyser, i.p.v. The Lady Fox). Op weg naar de geiser zie ik in de verte al waar ik voor kom. Ik betrap mezelf erop dat ik hardop 'wauw...' fluister. Dit is echt geweldig mooi. De geiser schijnt 1 tot 2 keer per uur 'to erupt'. Geen idee hoe je het in het Nederlands noemt. Het lijkt erop dat ik op het juiste moment aan kom lopen. Het stoomt al aardig en er komt al een klein beetje water omhoog. Toch duurt het nog ongeveer 20 minuten voordat de geiser echt 'explodeert'. Echt schitterend. Ik ga er niet meer woorden aan vuil maken. Ik loop nog verder door het park en daar zijn nog meer vulkanische activiteiten te zien: modderbaden, kokend water (midden in de rotsen), kraters. Dit park biedt meer dan ik had gedacht. Ik besluit de hele wandeling te doen en ik kom daarbij maar weinig mensen tegen. Als ik op een afgelegen plekje aankom, zie ik in de bosjes iets bewegen. Mijn god, dat is duidelijk geen vogel. Ik vraag het later na in het winkeltje en ik laat mijn foto zien. Mijn vermoeden was redelijk juist. Ik dacht aan een kangaroe, maar dat lijkt me raar, want ik ben nog in Nieuw-Zeeland. Niet in Australie. Ik schrik wel een beetje van het dier. Nadat ik een foto heb genomen, maak ik dat ik weg kom. Later blijkt het een walibi te zijn. In het park vind je ook nagemaakte Maori huisjes en Maoribeelden. Ook is er een Kiwi House. Een pikdonker, bol huisje waar je kiwi's kunt spotten. Je mag geen foto's maken en je moet heel stil zijn. Ik wacht tot er een grote, luidruchtige groep Pakistanen (gok ik) uit het huisje is. Voor de Pakistanen ben ik blijkbaar opzich al een attractie, want het is wel duidelijk dat ze het met z'n allen over me hebben. In het huisje hoop ik een glimp te kunnen opvangen van de kiwivogel, maar het is moeilijk. Ze schijnen nogal verlegen te zijn... Ik ben alleen in het huisje, ik sta en ben doodstil. Na ongeveer 10 minuten ben ik het zat. Laat maar. De dag was toch wel geweldig: kiwi of niet. Volgende keer gewoon naar de supermarkt. Gegarandeerd kiwi's spotten.

donderdag 13 september 2012, Taupo

Mijn god, wat heb ik veel te vertellen. Ik zal beginnen bij de Maori Mitai Village- avond van gisteren. Ik was een klein beetje gespannen, want ik wist niet goed wat ik kon verwachten. En laten we eerlijk zijn, de Maori's zien er nogal angstaanjagend uit (google maar). Nou, het viel allemaal reuze mee, maar echt spectaculair vind ik het niet. Ik doe dit ook meer omdat ik vind dat je wel iets van de Maori's gezien moet hebben als je in Nieuw-Zeeland bent geweest. Ik kom aan in het (nagemaakte) Maori dorpje en ik krijg een tafel aangewezen. Hierdoor denk ik dat we beginnen met het eten. Dat vind ik al angstaanjagend genoeg (wat Cindy niet kent, dat eet ze niet). Maar nee. We luisteren eerst naar een inleidend praatje en vervolgens kijken we naar een culturele show. Best leuk, duurt alleen wat lang. Na de show (waar ze net niet helemaal zuiver meerstemmig zingen) is het toch echt tijd voor het eten. Een meevaller. Ik heb zowaar lekker gegeten: kip, rijst, aardappel, sla (huh? ja echt!), een koud bloemkoolprutje (heel lekker) en gekruide stokbroodjes. Ik zit aan tafel bij vier overdreven, Australische meiden, die zich alleen met elkaar bezighouden. En bij twee Australische volwassen vrouwen (moeder en dochter) en een Ier. Ze zijn opzich heel aardig en we kletsen wat, maar ik kan me leuker gezelschap voorstellen. De avond wordt afgesloten met een wandelingetje door het bos, op zoek naar 'glowworms'. Daar stel ik me veel te veel van voor. Ik stap voor 22.30 uur mijn bed in en daar beleef ik de meest koude nacht uit mijn leven. Niet normaal. Ik word er al een paar keer wakker van en als ik het toppunt van kou bereik, besluit ik een extra denken van een leeg bed weg te plukken. Eigenlijk niet echt de bedoeling, maar ik denk ook n iet dat het het hostel goed zou staan als er iemand bij ze is doodgevroren. Ik vertrek 's ochtends op tijd naar de bushalte, want mijn bus naar Taupo vertrekt om 9.05 uur. Tenminste... dat is de bedoeling. Als er om 9.40 uur nog steeds geen bus is, besluit ik het informatiecentrum in te gaan om te vragen hoe dit zit. Ik heb geluk: zij handelen niet met deze busmaatschappij, dus ze hebben geen idee. Ik vraag me af of ik ook een keer zonder problemen van plaats naar plaats kan reizen. Ik koop een ander ticket (bij een andere maatschappij) en ik wacht tot 11.10 uur. Dan vertrekt eindelijk mijn bus naar Taupo. Kort ritje dit keer: ruim een uur. Aangekomen in het zonnige Taupo (maar koud, vergis je niet) voel ik me meteen op mijn gemak. Het plaatsje straalt wat vriendelijks uit, daar hou ik wel van. Gek genoeg loop ik in een keer naar het hostel (ik heb me voorbereid). Onderweg kom ik een basisschool met buitenspelende kinderen tegen. Ik word er blij van. De school ziet er prachtig uit. Allemaal losstaande gebouwtjes. Ze zien er uit als vakantiehuisjes. Wat later besluit ik de stoute schoenen aan te trekken en ik loop de school binnen, richting het kantoortje. Ik vraag in mijn beste Engels of ik morgen misschien een les kan komen bekijken, in de onderbouw. Ik leg uit dat ik zelf ook net ben afgestudeerd aan de pabo en dat ik benieuwd ben hoe het hier in de klas gaat. Ik mag komen! Morgen 9.00 uur. Trots loop ik terug naar mijn hostel, waar ik al even geweest was. En dat ging zo: ik kom aan bij de receptie en ik boek voor twee nachten. Dit is het mooiste hostel tot nu toe. Ik vertel de receptioniste dat ik van plan ben om misschein te gaan skydiven (!). Ze zegt me dat ik het dan absoluut vandaag moet doen, omdat het nu mooi weer is. Binnen mum van tijd heb ik een skydive (parachutesprong) geboekt (!!). Nog geen vijf minuten later kom ik Britt tegen, met wie ik in Wai-O-Tapu gewandeld heb. Het eerst wat ik tegen haar zeg, is: 'Ik ga het vanmiddag doen!' Ze weet meteen waar ik het over heb, want hier hebben we het al eerder over gehad. Zij heeft het gisteren gedaan en ze vond het geweldig. We bekijken haar skydive filmpje en om 15.45 uur word ik opgehaald in een limousine. Iets later dan gepland (14.45 uur). Aangekomen bij het vliegveldje duurt het nog even voordat ik aan de beurt ben. Ik krijg een prachtig blauw pak aan en een nog mooiere vliegersmuts op. Ga ik dit dus echt doen? Ja dus (!!!). Echt zenuwachtig word ik niet eens. Eerder een beetje nerveus omdat ik niet precies weet hoe het allemaal moet, maar je hoeft het niet zelf te doen, dat scheelt. Ik stap in het roze (woehoe!) vliegtuige en samen met mijn instructeur, Amos, ben ik als eerste aan de beurt. Het gaat allemaal heel snel. Ineens stappen/springen/vliegen we het vliegtuig uit op ongeveer 4 km hoogte. Dat wordt vervolgd door een 45 seconde durende vrije val. Dan stort je werkelijk supersnel naar beneden. Ik heb even geen idee meer hoe ik moet ademen en ik voel dat mijn wangen alle kanten op vliegen. Mijn oren zijn niet heel blij met me, maar ik probeer me daar niet te veel van aan te trekken. Als na de 45 seconden de parachute open gaat (lucky me), kan ik alleen nog maar genieten van het prachtige uitzicht op het meer (Lake Taupo), de besneeuwde bergen, de groene omgeving en de laaghangende, stralende zon. Wauw. Ik krijg tranen in mijn ogen en ik probeer te beseffen wat ik aan het doen ben. Maar dat is tot op heden erg moeilijk. Wat een ervaring! Once in a lifetime. Ik voel dat ik dit een keer in mijn leven gedaan moet hebben en dat ik het daarbij moet laten. Voor degenen die niet geloven dat Cindy Verheij uit Hoofddorp dit gedaan heeft: ik heb foto's en een dvd (die zijn nu wel op weg naar Nederland, omdat ik anders bang ben om het kwijt te raken). En het leukste aan alles: niemand thuis (behalve Stephanie) wist dat ik dit ging doen. Surprise!

vrijdag 14 september 2012, Taupo

Na mijn skydive van gisteren heb ik nog met mama en papa gebeld. Ze reageerden allebei overdonderd en compleet verrast. 's Avonds klets ik nog even gezellig met Britt om vervolgens (pas) om 22.30 uur mijn bed in te gaan. 's Ochtends sta ik weer op tijd op. Ik heb heerlijk geslapen. Ik trek de kleren aan die ik al zo'n vijf dagen gedragen heb (het leven van een backpacker gaat niet over rozen en het ruikt ook niet naar rozen...), ik ontbijt en ik vertrek naar de basisschool. Ik ga vandaag meekijken in year 1 bij een juf die Andrea heet. Year 1 is bij ons te vergelijken met groep 3 en dat is precies wat ik wilde. Na een warm welkom, waarin ik mezelf voorstel en waar de kinderen wat vragen aan me stellen, ga ik op een achterafje zitten om te kijken hoe alles gaat. Er valt me een aantal dingen op. De kinderen leren hierin groep 3/year 1 ook al de hoofdletters en ze gaan al heel erg in op het schrijven van een verhaaltje. Verder zitten de kinderen hier tijdens de instructie op de grond en dat zorgt naar mijn mening niet voor de beste concentratie. De klas ziet er wel erg sfeervol en gezellig uit en er wordt gebruik gemaakt van een aantal leuke beloningssystemen. Wat ook opvalt, is dat er veel vijfjarigen in deze klas zitten. Andrea maakt wel veel gebruik van korte energizers en liedjes tussendoor en dat hebben ze ook echt nodig. Toch leuk om gezien te hebben. Als ik terugkom bij mijn hostel zie ik de campervan van Kim al staan. Susan is er ook nog even bij, maar die wordt later opgehaald. Kim en ik hebben een rustig middagje. We maken wat plannetjes, we doen boodschappen en ik post mijn ansichtkaarten (het heeft me ongeveer 50 euro gekost...!) Ik ben echt te goed voor deze wereld...

Heel veel liefs!

PS. Vanaf nu is er kans dat ik minder vaak mijn verhaaltjes zal typen, omdat ik morgen met de campervan verder ga.

• 14 September 2012 - 08:06

Papa:

WOOOOOOOOOOWWWW !!!!!!!!
    Wat een geweldige belevenissen! Je overdonderde me inderdaad met het telefoontje over je sky-dive...Mijn kleine meisje (sorrry,volwassen mevrouw...) springt in Nieuw - Zeeland uit een vliegtuig alsof ze even boodschappen gaat doen...Wat een lef! Je wordt al stoerder en stoerder.Natuurlijk kon je het niet laten even die school binnen te lopen,het bloed kruipt waar het niet gaan kan... :-) ik kon aan je stem horen dat je je heel okay voelt en werkelijk alles wat je beleeft in je opneemt als een kurkdroge spons in een emmer water..Goed zo,zo doe je dat! Nu eerst maar eens je foto's bekijken,dat vergeet ik telkens na het lezen van je verhalen. Ik hoop voor jou dat de temperatuur snel gaat oplopen, zodat het enige minpunt van je reis tot nu toe zich oplost.Brrrrr, maar die schapensloffen,dat lijkt mij ook wel wat......... Veel plezier op het vervolg van je ontdekkingstochten,lieverd!!!! Kus van papa X

• 14 September 2012 - 08:43

Lydie:

STOER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    xxx

• 14 September 2012 - 09:34

Annemiek:

Het gaat je prima af daar in New Zealand. Nu nog een warm zonnetje, dat zou helemaal geweldig zijn!
    Ik hoor je alleen maar over Brrrrr en koud...... gelukkig heb je je sloffen! Cool hoor zo uit dat vliegtuigje springen, ik doe het je niet na, maar prachtig zal het zeker geweest zijn, wat een belevenis.
    Beleef de dingen die op je af komen en geniet. Liefs, Annemiek xxx

• 14 September 2012 - 09:36

Koen:

Heeeeeeeeel vet Cin!! Weer een leuk verhaal. Begin toch wel jaloers op je te worden nu hoor! Nog heel veel plezier.

dikke kus Koen!

• 14 September 2012 - 10:24

Noelle:

Hoi Cindy,
    zoals je weet kriebelt het enorm bij me om dingen te gaan ondernemen. Hebben we het ook even over gehad. Ben een lijstje aan het maken van gewenste 'ondernemingen' haha en die worden steeds duidelijker. Er is een hoop dat ik wil gaan zien, proberen en meemaken en naar beneden springen zou zomaar een mogelijkheid zijn. Hoewel......... Dat durf ik dus niet!!!!!! Wat ongelooflijk stoer dat je dat hebt gedaan. Dat pakt niemand je meer af.
    Heb je die walibi in je rugzak gepropt en ook naar Nederland verstuurd?? Mag wel bij me wonen hoor :-)
    Ik zal Sophia het vliegtuigje laten zien. Die wil dan spontaan naar NZ denk ik. Ik laat haar sowieso de foto's zien, laat haar nieuwsgierigheid, reislust en kennis maar groeien!!!(hoezo pabo???)
    Veel plezier met de campervan. Cool!

Groetjes Noelle

• 14 September 2012 - 10:46

Iris:

Heeee lieverd! Wauw wat super gaaf zeg skydiven ben stiekem heel jaloers. en wat super vet dat je mocht meekijken op die school.
    Ik geniet van je verhalen! Liefs xx dikke kus

• 14 September 2012 - 11:02

Karin:

Hoi Cindy,
    Wat zie je veel en maak je veel mee maar bovenal wat weet je het ontzettend leuk te verwoorden. Ik geniet van je verslagen. Sven is ook van plan om in 2014 een Aziatische "wereldreis" te gaan maken maar ik ben bang dat zijn verslagen het houden bij: "Ik ben daar en daar geweest en dat was heel leuk en nu gaan we daar heen. Tot de volgende keer". Heel veel plezier op je camperavontuur en tot het volgende verslag!
    Groetjes Karin en Martien.

• 14 September 2012 - 11:10

Roxy:

Om dan maar even mee te gaan in het overdreven gedrag dat ik in Amerika heb gezien:
    OOOHHHH MYYYYYY GOOOOOOOOOOOD!! CINDY!! WHAT DID YOU DO?!

Daar is slechts één woord voor, en dat is awesome!
    Een verrassing is het zeker, zeg, niet normaal.
    Hihi, wat een avonturen, wat een ervaringen - opnieuw vind ik het geweldig om te lezen.
    xx

• 14 September 2012 - 11:57

Jaimy:

Wauw, wat heerlijk om te lezen allemaal Cin! Je schrijft zo leuk dat ik net het idee heb dat ik er gewoon bij ben. Ik hoor je alles zeggen in plaats van dat ik saai een verhaaltje aan het lezen ben. Net alsof ik een soap aan het volgen ben (wel een hele goede dan) en niet kan wachten tot de volgende aflevering. En de foto's maken me erg jaloers kan ik je vertellen! Zo knap hoe je alles maar 'gewoon' doet. De school binnenstappen en het vliegtuig uitstappen (dat filmpje MOET ik zien). Ik ben trots op je! Uit je verhalen kan ik opmaken dat je aan het genieten bent, goed zo.

Kan niet wachten tot je volgende verhaal!

Dikke kus van je badeend.

Ps. Dat bloemkoolprutje lijkt me heerlijk! Haha

• 14 September 2012 - 12:24

Elma:

Hey Cin!
    Wat een adembenemend verslag weer! En dat je gewoon ECHT gesprongen hebt... wat een lef! Fantastisch! En dan oog in oog staan met een walibi lijkt me ook wat hoor. Maar op de foto lijkt het beestje banger voor jou te zijn dan jij voor hem!!! Haha! Hoe reageerde Koetje op de walibi? Of heeft hij hem niet gezien? Ook erg leuk dat je gewoon mocht meekijken in die klas! Lijkt me (zeker voor jou) erg leuk om te hebben gedaan!
    Jammer dat je nu die campertocht gaat doen.. Ja, natuurlijk niet voor jou, maar wel voor ons als lezers van je geweldige verslagen! Maar ik wens je daar natuurlijk wel heel erg veel plezier bij!
    Lieve groetjes van Elma

• 14 September 2012 - 12:26

Elma:

Sorry... er ging iets niet helemaal goed geloof ik... Ach, nu lijkt het net of ik ook heeeel veel geschreven heb... x

• 14 September 2012 - 13:27

Sandra:

Hey Cindy!!!!
    Wat genieten wij van je verslagen zeg!! Echt ontzettend leuk om te lezen!!
    En wat ONTZETTEND STOER

• 14 September 2012 - 13:29

Sandra:

om uit een vliegtuig te springen! Wat een geweldige ervaring (maar goed denk, dat je het van te voren niet hebt verteld!).
    Heel veel plezier tijdens de campertocht, wij hopen dat je toch nog ergens de mogelijkheid hebt om weer zo'n prachtig verslag te sturen! Geniet er van, maar dat doe je zeker,

groetjes uit 't Zand van Marco, Sandra, Dionne en Sem xx

• 14 September 2012 - 14:23

Tineke:

Hallo Cindy. Nog niet eens een maand weg en al zoveel gezien en beleefd.We worden hier met zijn allen een beetje jaloers en terecht. Wat goed dat je deze stap gemaakt heb dit neemt niemand jou meer af.En wat stoer van je om te springen.Zal je uitgebreide verslagen missen,maar er komt vast wel weer wat jou kennende. Geiniet van je campertocht en van alles wat je weer gaat zien. Liefs Tineke.

• 14 September 2012 - 14:53

Natascha:

hallo Cindy,

Ik weet niet of ze "normaal" in Hoofddorp deze uitdrukking kennen, maar wij zeggen hier, da's een vrouw met "balllen", zoals jij daar in N.Z de dingen onderneemt!!!
    En dan ben je nog maar aan het begin... van deze mooie en avontuurlijke reis....
    tjoh, wat ga jij nog een hoop moois beleven...dat is een ding wat zeker is!!!!
    En dat woordje WAUW gaat zeker nog een paar x vallen....
    Bofkont!!!
    Nee,het is je gegund en geniet van dit ALLES!!!!!!
    En zoals je het beschrijft reis ik ook weer ff met je mee....het is allemaal best wel herkenbaar....TOF!!
    Heel veel plezier en geniet!!!!
    groetjes,natas.

• 14 September 2012 - 16:21

Gre:

Wat een belevenis zeg. Springen uit een vliegtuig, ik doe je het niet na. En zeker wat ze allemaal schrijven, genieten wij ook over je belevenissen. Wat zal je genieten zeg. Ook veel plezier met de campertocht. We wachten op je vervolg verhaal. Gr Gre.xx

• 14 September 2012 - 17:04

Mariëlle:

Hee die Cindy!
    Waaat?! Ga je minder vaak je verhaaltjes typen? Dat kan écht niet voor ons thuisblijvers hoor, haha! We genieten veel te veel van je verhalen en foto's. (Geloof het of niet... het viel mij nu voor het eerst op dat je dus ook foto's bij je berichten plaatst. Jeetje, wat voel ik mij dom...)
    Maar goed, ik reageer even op je laatste twee verslagen. Was er nog niet eerder aan toegekomen om te lezen en reageren, maar WOW (!!!) wat een gave, bijzondere en vooral unieke dingen maak je mee zeg! Wat een lef heb je om 'gewoon' te gaan skydiven, midden in de nacht een hostel op te zoeken of een wandeling alleen te maken. Zo te lezen zit je niet stil..
    Enorm leuk om te lezen dat je ook op de basisschool gekeken hebt en ik moest ook een paar keer hardop lachen om je 'kiwi'beschrijvingen...
    Nou, geniet van je avonturen in de campervan, kijk nu al uit naar je volgende verhaal!
    Liefs, Mariëlle

• 14 September 2012 - 17:08

Mama:

Hoi moppie!
    Wat geweldig om je belevenissen weer te lezen! Je benut echt elke minuut om mooie en bijzondere dingen te doen. Dat doe je goed!! Vooral mee doorgaan!
    Het gaat goed hoor met het roze (woehoe!) boekje!
    Lieverd, heel veel plezier verder met Kim, geniet maar lekker verder!!
    Dikke knus! XXX

• 14 September 2012 - 17:32

Joan Klaasen:

Wat heb je al mooie dingen gedaan en meegemaakt zeg!
    Heerlijk lijkt mij dat die sprong uit dat vliegtuigje, kan mij voorstellen dat dit emotie oproept.
    Aan deze kant van de wereld gaat alles rustig door, net als bij Bobijn en Krullevaar.
    Het gaat goed met alle collega's en de kindjes.

Geniet jij maar lekker,
    Lieve groetjes,
    joan

• 14 September 2012 - 18:42

Mieke Groot:

Haai lieve Cindy,

Wat klinkt het allemaal al super zeg!! Wat een avontuur!
    Geniet ervan!

Liefs Mieke

• 15 September 2012 - 08:44

Danny P:

Woooooooww wat goed en cool van je, inderdaad AWESOME !! Stoer van je en leuk om alles te lezen. ga zo door! Danny p

• 15 September 2012 - 11:10

Martin Verheij:

Hi Cindy,

leuke verslagen, tot nu toe vooral de laatste dat je ging skydiven, funny purple bird (plane)

Groetjes van Martin en Dede.

• 18 September 2012 - 15:02

Marja:

Hey Cin!
    Ongelofelijk! Wat een avontuur! Held! Hulde! Hoesee! :-)
    En wat leuk dat je op die basisschool was!
    Geniet maar lekker verder van al die fantastische ervaringen die niemand jou meer af kan nemen.
    Kus, Mar