Malawi, here we come!!!!! - Reisverslag uit Hoofddorp, Nederland van Cindy Verheij - WaarBenJij.nu Malawi, here we come!!!!! - Reisverslag uit Hoofddorp, Nederland van Cindy Verheij - WaarBenJij.nu

Malawi, here we come!!!!!

Door: Cindy

Blijf op de hoogte en volg Cindy

01 Mei 2010 | Nederland, Hoofddorp

Niet te geloven, nog 2 nachtjes in mijn overheerlijke, luxe bed en daar ga ik van genieten. Nog 2 nachtjes, dan vertrekken we. Dan gaan we naar Malawi. Iets waar we al vanaf juni mee bezig zijn en dat is straks zomaar over! Het is nu nog zo onwerkelijk allemaal... Ondanks de stress, opkomende zenuwen (soms onbewust, maar dan merk je dat je lichaam er op de één of andere manier wel op reageert, ik zal het niet verder uitleggen) en drukke bezigheden van de afgelopen dagen, heb ik niet echt het gevoel dat we gaan. Het komt nu nog neer op de laatste dingen; het opzoeken van nog een aantal Engelse woorden, de laatste kleine dingen voor mijn lessen, de koffer inpakken (al is hij al best wel heel erg vol, het wordt proppen). Ik zal jullie even een overzichtje geven van het reisprogramma. Dit is nu zo goed als 'definitief'.

Zondag 2 mei 2010
Op weg naar Malawi! We vliegen vandaag van Schiphol via Nairobi naar Malawi. Om uiterlijk 17.30 uur moeten we op Schiphol aanwezig zijn. Omdat we met een grote groep inchecken, moeten we ruim van te voren op Schiphol zijn. Vertrek met de KQ 117 om 20.40 uur. Om 06.15 komen we aan in Kenia. Op de luchthaven van Nairobi wachten we tot 08.20 om door te vliegen naar Malawi.

Maandag 3 mei 2010
We landen om 12.20 uur op de luchthaven van Lilongwe. We krijgen een korte welkomstceremonie en gaan naar onze accommodatie. We slapen in de komende dagen in Akulenje Inn in Lilongwe.

Dinsdag 4 mei 2010
Na het ontbijt gaan we naar de Malawiaanse TTC: Lilongwe TTC.
Bij aankomst krijgen we een introductie door de Pabo en volgen we een les met onze Malawiaanse medestudenten. We krijgen een introductie in het Malawiaans onderwijssysteem en introductie van het werk van BESP, ACEM en Fawema. Dit zijn allemaal Edukans projecten. Verder bezoeken we vandaag een TDC (Teaching Development Centre).

Woensdag 5 mei 2010 (KOEN JARIG!)
We gaan onze ‘eigen’ basisschool bezoeken samen met onze Malawiaanse medestudent. We gaan daar lessen observeren. Vandaag wordt iedereen gekoppeld aan een Malawiaanse student. Daarmee gaan we samen lessen voorbereiden en kunnen we nader kennismaken (adhv foto's van familie enz.). We laten ook onze voorbereide lessen zien.

Donderdag 6 mei 2010
De eerste lesgeefdag! Vandaag gaan we in reisgroepjes en mét de Malawiaanse student lesgeven op één van de vier basisscholen die we bezoeken. Iedereen gaat de komende dagen lesgeven op één vaste basisschool. De namen van de basisscholen zijn: Ching’ombe, Mwatibu, Nkhoma, Mchuchu.

Vrijdag 7 mei 2010 (MAMA JARIG!)
De tweede lesgeefdag. We gaan vandaag weer in reisgroepjes naar je ‘eigen’ basisscholen die we bezoeken om les te geven. Hier geef je les met dezelfde Malawiaanse student als de dag ervoor.

Zaterdag 8 mei 2010
We organiseren een spelletjesdag voor de kinderen van het weeshuis Home of Hope. Ik organiseer samen met Koen het spijkerpoepen.

Zondag 9 mei 2010
Na het ontbijt zullen we met de gehele groep een kerkdienst bijwonen. ’s Middags brengen we een bezoek aan Lilongwe City.

Maandag 10 mei 2010
De derde lesgeefdag. ’s Middags zijn we vrij. We kunnen ons dan voorbereiden op onze logeerpartij. Want we slapen vannacht op de basisschool samen met de Malawiaanse studenten. We eten samen met onze medestudenten op onze basisscholen. En als het kampvuur is gedoofd, gaan we genieten van een logeeravontuur!

Dinsdag 11 mei 2010
Lesgeven. ’s Middags bezoeken we een project van Fawema in Nathenje.

Woensdag 12 mei 2010
Vandaag is onze allerlaatste lesgeefdag. Na afloop gaan we evalueren met onze Malawiaanse medestudenten. Daarna is er een discussie over onderwijs met studenten en staf op de TTC. We sluiten de reis ’s avonds feestelijk af en bedanken al onze partners en Malawiaanse begeleiders en studenten.

Donderdag 13 mei 2010
We bezoeken vandaag óf Kasungu National Park óf Lake Malawi. Wat het wordt, hoor je tijdens de reis. En we gaan shoppen!

Vrijdag 14 mei 2010
’s Morgens vroeg vertrekken naar de luchthaven. Terugvlucht met de KQ 772 om 10.35 uur.

Zaterdag 15 mei 2010
Aankomst Schiphol om 05.30 met de KL566. We nemen afscheid van elkaar.

Mooi programma, vol programma, indrukwekkend programma. Helaas kunnen wij niet allemaal ons eigen reisverslag op internet bijhouden, zoals je begrijpt. Het internet is daar zeer traag. Wel houden we op de site van Edukans dagelijks een verslag bij. Hiervoor wordt elke dag een aantal studenten uitgekozen. Wil je dit volgen? Ga dan naar www.edukans.nl en klik links in het menu op 'Onderwijsexpeditie'. De rest is dan vanzelfsprekend. Uiteraard zal ik als ik terug ben een aantal verhalen en verslagen uit mijn reisdagboek overtypen. Zo krijgen jullie toch nog een indruk van, een waarschijnlijk onvergetelijke, mooie reis.

Liefs!!!!

• 01 Mei 2010 - 08:43

Querine:

Heey lieverd.
    Ik wil je heel erg veel plezier wensen. Geniet van alles wat er gaat gebeuren en alle indrukken die je krijgt.
    Je gaat het vast heel erg naar je zin krijgen en als je terug komt wil ik alle verhalen horen!
    Ik wens je een hele mooie reis.
    Liefs, Querine

• 02 Mei 2010 - 09:43

Tom En Marleen:

He Cin,

We willen je heel veel plezier wensen tijdens deze onvergetelijke reis! We zien de mooie verhalen graag tegemoet. Doe voorzichtig en vooral niet te vergeten geniet van ieder moment!

Een dikke knuffel van Tom en Marleen