Tot op Schiphol... - Reisverslag uit Hoofddorp, Nederland van Cindy Verheij - WaarBenJij.nu Tot op Schiphol... - Reisverslag uit Hoofddorp, Nederland van Cindy Verheij - WaarBenJij.nu

Tot op Schiphol...

Door: Cindy

Blijf op de hoogte en volg Cindy

21 Maart 2010 | Nederland, Hoofddorp

Goedemorgen allemaal,

Gisteren hebben we de laatste voorbereidingsdag van Edukans gehad. Haal gerust normaal adem; ik zal niet zo'n lang verslag als de vorige keer schrijven. We moesten gisteren naar Amersfoort. Ik ging met Daphne met mama's auto. Sara en Koen gingen met de trein. Het ligt namelijk niet zo gunstig; Hoofddorp, Leiden (en omstreken), Amersfoort. Daph en ik kwamen keurig op tijd aan. Helaas had ik niet mijn opperbeste dag. 's Ochtends stootte ik mijn been tegen de badrand, omdat de badmat weggleed (waar mijn andere been op stond). Toen we aankwamen in Amersfoort had ik weer niet zo'n al te geweldige actie: autodeur tegen m'n andere been. Ook sloeg ik traptreden (bijna of helemaal) over. Ach, daar ben ik ik voor. Maar dit gaat niet echt over Malawi...

Na de koffie en thee kregen we kort informatie over gezondheid en vaccinaties. Daarna gingen we in onze reisgroepjes zitten. We bespraken de voorbereide lessen voor in Malawi. Dit deden we met Lenneke (mijn reisbegeleidster). Zo bleek maar weer, dat je aan een aantal dingen niet denkt. Het is de bedoeling dat we ook een methodeles uit Malawi hadden voorbereid. Dat had ik keurig gedaan. Maar ik heb er nooit bij stil gestaan, dat ze die methodeboeken en werkboeken waarschijnlijk niet eens in de klas hebben. Er zal er alleen een voor de leerkracht zijn, daar kan ik wel van uitgaan. Tsja, dan wordt de les toch een tikkie anders. Het schijnt dat ze in Malawi het hele boek overschrijven op het bord. Ook met de opdrachten gebeurt dit. Ik moet dus nog even na gaan denken hoe ik dit zal oplossen... Dat is niet zo makkelijk als hier: "De hulpjes delen de boeken uit."

Na het bespreken van de lessen, hadden we een korte lunch. Hier kwam Sara met het blad 'Leven!' We staan erin! We hadden hierin een interview over Malawi gehad. Na het de lunch (waar we Koen en Sara eindelijk zagen; de arme stakkers hadden enorme vertraging) gingen we weer samen zitten. Met heel groep B. Hier hebben we nog wat extra informatie gekregen. Informatie over hiv en aids in Malawi en informatie over wat we gaan doen (in grote lijnen). Als je dat hoort, krijg je toch wel de kriebels in je buik.. Zo ziet ons reisplan er ongeveer uit:
Zondag 2 mei: We verzamelen op Schiphol en we vertrekken om 20.40 uur richting Nairobi, Kenia.
Maandag 3 mei: We komen om 12.20 uur aan in Lilongwe, Malawi. We krijgen een korte welkomstceremonie en gaan naar onze accommodatie.
Dinsdag 4 mei: We gaan de pabo (TTC) bezoeken. Groep B bezoekt Lilongwe TTC. Introductie Malawiaans onderwijssysteem en introductie van het werk van BESP, ACEM en Fawema (Edukans projecten).
Woensdag 5 mei: KOEN JARIG! We gaan onze 'eigen' basisschool bezoeken samen met je Malawiaanse medestudent. Je gaat daar lessen observeren. En 's middags ga je samen lessen voorbereiden.
Donderdag 6 mei: Lesgeven. 's Middags huisbezoek bij de kinderen.
Vrijdag 7 mei: MAMA JARIG! Lesgeven. Een project van Fawema bezoeken.
Zaterdag 8 mei: Spelletjesdag.
Zondag 9 mei: Een kerkdienst bijwonen. 's Middags excursie.
Maandag 10 mei: Lesgeven.
Dinsdag 11 mei: Lesgeven.
Woensdag 12 mei: Lesgeven. Evalueren met je Malawiaanse medestudent. Discussie over onderwijs met studenten en staf op de TTC.
Donderdag 13 mei: Shoppen en misschien natuurexcursie.
Vrijdag 14 mei: 's Morgens vroeg vertrekken naar de luchthaven. Terugvlucht naar Nairobi, Kenia om 10.35 uur.
Zaterdag 15 mei: Aankomst Schiphol om 5.30 uur!

Ook hebben we besproken hoe het bij ieder gaat met het sponsorgeld. Aan het eind van dit verslag zal ik even een update geven van het sponsorgeld dat ik tot nu toe bij elkaar heb gezameld. 's Middags hebben we onze 'kunsten' geoefend. Ik zit in de zanggroep. Dat is nog lastig in zo'n grote groep. We gaan in Malawi de volgende nummers zingen: I will follow him (Sisteract), Oh happy day (Sisteract), Seasons of love (Rent). Persoonlijk vind ik, dat het niet echt mooi klinkt als we dit zingen. Je kan niet ales hebben... (Musicalers van MZK, ik ben jullie gewend he...;)) 'I will follow him' ging trouwens nog best oké. We hebben nog even om te oefenen. Ondertussen werd je deze dag opgeroepen voor de prikken, brrr. Ik had Hepatitis A al gehad. Ik kreeg dus nog DTP en Hepatitis B. Ik was echt heel zenuwachtig, ellendige dingen... Maar het viel reuze mee!! Heb wel ontzettende spierpijn in m'n DTParm gehad. Ook hebben we gezamenlijk nog wat liedjes gezongen en toen was het al weer tijd om naar huis te gaan. Het moment waarop je tegen elkaar zeg:'Ik zie je op Schiphol...' Dan komt het ineens wel erg dichtbij!


Nu nog even de update van het sponsorgeld en ik zal hier ook de acties beschrijven die we nog gaan doen:
- Tot nu toe heb ik €535 opgehaald door de brieven die ik naar familie en vrienden heb gestuurd. Hartstikke bedankt allemaal!
- De actie op papa's school (Tabitha) is afgelopen. We krijgen deze week te horen hoeveel er is opgehaald. Eenderde van de opbrengst gaat naar Edukans.
- Woensdag 7 april staat de Monopolyactie gepland. We gaan met z'n vieren proberen om in 15 uur alle steden en straten van het Monopolyspel te bezoeken. Hopelijk zullen de studenten van pabo2 en de collega's van onze stagescholen ons sponsoren!
- Met Koninginnedag gaan Daphne en ik op de markt staan om te verkopen voor Edukans.
- Op onze gezamenlijke rekening staat €104

Het is bijna zover, nog 41 nachtjes. Daphne en ik zullen ons nog rot gaan oefenen met het staand/hangend plassen (en ja, ook poepen), want in Malawi moeten we het doen met een gat in de grond. Tot snel weer! Ik heb er ZO ZO ZO veel zin in...

Liefs, Cindy.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cindy

Actief sinds 24 Sept. 2009
Verslag gelezen: 345
Totaal aantal bezoekers 125975

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2014 - 29 Maart 2015

Mi viaje a Sudamérica

02 Juni 2013 - 02 Juni 2013

Journey of my life

01 September 2012 - 15 Maart 2013

Backpacken

25 April 2011 - 05 Mei 2011

Suriname!

02 Mei 2010 - 15 Mei 2010

Malawi

Landen bezocht: