Ik ben een ongekende vroege vogel... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Cindy Verheij - WaarBenJij.nu Ik ben een ongekende vroege vogel... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Cindy Verheij - WaarBenJij.nu

Ik ben een ongekende vroege vogel...

Door: Cindy

Blijf op de hoogte en volg Cindy

27 April 2011 | Suriname, Paramaribo

Dinsdag 26 april 2011, 18.50 uur

Vanochtend hebben we de tijd genomen om wakker te worden. Rustig aan eten. Ik heb mijn zelf meegenomen vezelrijke crackers genuttigd in de hoop dat ze mijn buik gaan verlossen. Daarna mijn doucheprimeur. Jenny vertelt me dat het koud water is. Eenmaal in de douche aangekomen moet ik even in mezelf lachen. Er is namelijk maar één doucheknop en dat is die met het blauwe stickertje. Aangezien ik het bloedheet heb, is deze koude douche geen straf. Heerlijk eigenlijk! En geen miezerstraaltje, maar echt een straal zoals een douchestraal hoort te zijn.

20.21 uur

Na het douchen en aankleden gingen we de straat maar eens op. Heel anders meteen, Suriname in het licht. BLOEDHEET, dat ten eerste. De huisjes zien er over het algemeen heel gezellig uit. Een soort houten vakantiehuisjes. Sommige in goede staat, maar als je verder kijkt, zie je toch ook wel echt armoede. Krotjes waarin ik zelf echt niet zou willen wonen. Ik krijg een licht verdrietig Malawigevoel. Onze eerste stop is het pinautomaat/de bank. Even flink gepind, ik kan er tegenaan voorlopig. Onze volgende stop is een excursiebureau. De jeepsafari is geboekt. Ik ga op 3 mei met de moeder en het zusje van Jenny de jeepsafari doen. We rijden dan langs typisch Surinaamse dorpjes en we stoppen ergens om te genieten van de natuur en om te zwemmen. Klinkt goed. Na het reserveren van de jeepsafari lopen we door de palmentuin. Een tuin met heel veel palmbomen bij elkaar. Na wat foto’s geschoten te hebben en genoten te hebben van gezellig fluitende vogeltjes, gingen we gezellig lunchen bij Zus&zo. Een lekker plekje in de schaduw en fijn kletsen onder het genot van kersensap en een tosti Hawaï. We spotten leguanen in de boom en ik kan meteen mijn optische zoom van mijn nieuwe camera even uitproberen. Volgende stop: het postkantoor. Toch wel leuk om kaartjes te sturen. Al zullen ze misschien niet op tijd zijn… ’s Middags gaan we naar een ander excursiebureautje. Jenny en Mirjam kennen deze mensen al aardig goed en ze schijnen erg aardig te zijn. Mirjam is trouwens het studiegenootje van Jenny. Daarmee woont ze samen deze vier maanden. Aangekomen bij Orange (het bureautje) merk ik al snel hoe leuk deze mensen zijn. Het is een schouwspel om deze twee collega’s tegen elkaar te horen praten en gek zien doen tegen elkaar. We zitten hier uiteindelijk een hele tijd. Dat is wel fijn, want buiten begint het te regenen. In de tussentijd betaal ik de excursie naar Brownsberg, die Jenny en ik donderdag gaan doen. Dan gaan we meer naar het zuiden voor een tocht door het regenwoud. Dat lijkt me zo gaaf, maar het schijnt wel heftig te zijn. In ons (mijn) enthousiasme hebben we voor vrijdag nog een boottocht op de Surinamerivier geboekt. Met dolfijnen en zonsondergang. Voor mij kwam er weer een twijfelmoment. Het leven zit vol moeilijkheden. Er is een excursie van twee dagen naar Galibi. Dat is een zeeschildpaddeneiland en het schijnt fantastisch te zijn. Je ziet de schildpadden eieren leggen en je mag knuffelen met aapjes en andere leuke (en mindere leuke) dieren. Ik wil dit doen en ik krijg er spijt van als ik straks thuis ben en het niet heb gedaan. Maar wat me tegenhoudt is het volgende: Jenny en Mirjam hebben het al gedaan. Dus na even nadenken en twijfelen (terwijl ik het eigenlijk al wist) heb ik geboekt. Ik ga van 1 op 2 mei naar Galibi. ALLEEN. Met overnachting. Best spannend. Heb ik aanspraak? En wie gaat er foto’s van mij maken? Ik zie het wel. Wel dapper van mezelf… we hebben de dag afgesloten met een MCflurry en uit eten bij het pannenkoekenhuis. En nu zit ik ergens aan de Surinamerivier, Jenny moest net afdansen voor salsa. Ze hoort zo of ze geslaagd is, spannend! Ik ben benieuwd hoe de rest van de avond eruit zal zien en hoeveel muggenbulten ik morgen heb. Ik voel het overal kriebelen. En oh, ja! Suriname is goed voor het zelfvertrouwen. Want er wordt van alles naar je geroepen. Degene die nieuw was vandaag voor Jenny en Mirjam: ‘Hé, mooie zonnebloem!!’ Ja hoor, slijmbal. Tot slot voor de geïnteresseerden: het poepen is vanavond gelukt!

Woensdag 27 april 2011, 8.51 uur

Om te beginnen: Jenny is gisteren geslaagd voor het afdansen. Goed hé? We zijn niet zo laat naar huis gegaan. In bed kletsen Jenny en ik nog even gezellig over wat ons allemaal bezig houdt. Om 0.15 uur kan ik mijn ogen niet meer open houden en we besluiten te gaan slapen. Vanochtend werd ik weer op tijd wakker en moest ik weer heel nodig plassen. Voordat ik uit bed stap, check ik mijn benen en armen op muggenbulten. Nul! Ongelooflijk. Als je naar de benen van Jenny en Mirjam kijkt… dat is een groot stippelmotief. Ik besluit om na het plassen nog maar even in bed te gaan liggen. Het is pas 7.15 uur. Terwijl ik mezelf bijna weer heb ingenesteld, zie ik op de klamboe, aan de buitenkant, een mug zitten. HA! Rotbeest. Ik dank degene die klamboes heeft uitgevonden en ik steek heel kinderachtig mijn tong naar de mug uit. Als ik me in het leven ergens aan kan irriteren, dan zijn het wel muggen. Uitsterven die handel. Zijn ze überhaupt ergens goed voor? Ik sluit tevreden mijn ogen om nog even te slapen. Al snel kom ik er achter dat het niet lukt. Ik ben te wakker. Dit is nieuw voor mij. Ik ben nooit echt wakker voor 10 uur. Net als ik de hoop heb opgegeven en uit bed wil stappen, krab ik boven mijn knie en kijk ik naar het jeukende plekje. Niet te geloven! God straft meteen. De eerste muggenbult is een feit. Dit kan maar één ding betekenen… De mug naar wie ik mijn tong had uitgestoken, is naar binnen gedrongen. De gluiperd. Enigszins voldaan stap ik uit bed. Het zou ook wel stom zijn om terug te komen uit Suriname zonder ook maar één muggenbult.

17.52 uur

Rond half 11 zijn Jenny en Mirjam ook uit bed. Ik ontbijt weer lekker mijn vezelrijke crackertjes en ik stap daarna onder de heerlijk koude douche. Insmeren met zonnebrand (met tegenzin) en bikini aan. Jenny en ik gaan gezellig zwemmen. Mirjam gaat niet mee omdat ze graag aan stage wil werken. We treffen een privézwembad aan. En dat voor 10 SRD! Dat is ongeveer €2,50. Lekker in de schaduw beginnen. We kletsen wat en Jenny gaat ook even aan de slag voor stage. Ondertussen erger ik me aan mijn puzzelboekje waar ik in vastloop. Ik snap er niks van… (pap, hoe doe jij dat?) Iets later komen de meiden die Jenny hier al heeft leren kennen ook naar het zwembad. Zonnen, dippen, zonnen, dippen en te weinig drinken. Met als resultaat een mond als een gekrompen sok op de terugweg. Een lekker rustig dagje. Ik ga zo even douchen en daarna gaan we weer lekker (goedkoop) uit eten. Ik heb gisteren een pannenkoek voor 10 SRD gegeten!! Morgen Brownsberg, spannend.

OH WACHT!
Natuurlijk reageer ik nog even op jullie ontzettend leuke reacties. Ik werd er gisteren helemaal gelukkig van.
ROX: gelukkig ben je niet boos... had ook niet anders verwacht hoor!
DANNY: wat leuk dat je mijn verslagen ook leest! Ik wil jouw verslag heel graag een keer lezen, je maakt me nieuwsgierig. En over Jenny: ze is een vriendin van me en ik heb haar leren kennen door de reis naar Malawi. Ik zat samen met haar in een klas (we moesten daar natuurlijk lesgeven).
STEEF: Cooool! We will rock you. Met wie ga je???? Ik wilde ook nog een keer gaan, maar er zijn zoveel musicals in zicht, we houden het geld maar even in de zak. Wel echt heel erg leuk!
BRIGITTA: Wat een verrassing, een berichtje van jou!! heel leuk!
MAMA: ik ben trots op je! maar dat zijn wel erg overdreven veel caloriën hoor... Als ik hier zo verhalen hoor over Brownsberg, waar we morgen naartoe gaan, schat ik in dat ik daar 1430 kcal ga verbranden... Jaloers?

En een dikke kus voor ook de anderen!!!!! XXXX

  • 28 April 2011 - 05:19

    Steef:

    Cin, wat ga jij leuke dingen doen!!!!!!!!!!!!! Wat dacht je, gewoon maar lekker volplannen dan maak ik optimaal gebruik van alles, nou je hebt gelijk ;)
    Ik ga nu aankleden en werken...

    Liefs xx

    ps. Ik ga samen met Nien en Lin, we blijven op de kamer van Nien slapen en gaan daar nog een dagje shoppen in Utrecht.

  • 28 April 2011 - 07:02

    Lotte:

    Tjonge, cin.. wat ben jij dapper zeg! Ik herken je bijna niet meer terug: even alleen naar Suriname, hoppa! Even alleen een 2 daagse excursie naar Galibi, hoppa! 'Carpe diem'... Volgens mij lukt je dat aardig!
    X

  • 28 April 2011 - 09:31

    Chloe:

    Lieve Cin!! Wat ben ik jalOers als ik je verslagen lees! Wat moet jij het naar je zin hebben. Ik lach me soms echt helemaal rot!! Lekker zonder gène! Even over de datumprikkker! Ik zal zorgen dat je erbij bent hoor!! Kan niet wachten om die verhalen van je te horen!! Door wie wordt je opgehaald op schiphol!?^^ heeeeeeele dikke kus!

  • 28 April 2011 - 11:18

    Roxy:

    Ooh, ik snap die jaloezie van Chloé helemaaaaaal niet .. Uh, oké, wel, enorm zelfs :P Maar ik heb heeel blij dat je 't zo naar je zin hebt! :D Het zal toch tegenvallen.. Gelukkig niet! Geniet er nog maar van, en ik kijk uit naar je volgende verslag..! :) xx

  • 28 April 2011 - 15:04

    Papa:

    Ik lees 't al: Je maakt van alles mee!
    En,belangrijker: Je geniet volop.
    Zelfs een mug bederft je humeur niet.
    Het is heerlijk, ondanks de afstand, je verhalen te lezen,dan ben je weer wat dichterbij.
    En wat betreft die excursie met overnachting: Als je weer thuis bent,vind je dat helemaal geen punt meer,dan kijk je er met plezier op terug.Hopelijk kan je fijn knuffelen met de schildpadden en achter de apen aanzwemmen ( of was het nou andersom?)
    Koen is vandaag naar De Efteling om een sprookjesachtige dag te beleven.
    Voortaan mag je thuis ook onder de koude douche,scheelt weer gas.
    Je moet de groeten hebben van Beer.Ik heb hem na z'n derde huilbui maar bij ons in bed genomen.
    Geniet van het regenwoud, 't is er wel nat,maar niet koud.

    Kusjes,papa

  • 28 April 2011 - 16:56

    Mama:

    Lieverd!
    Fijn om weer wat van je te "horen"!
    Je schrijft echt leuk, als het moet zou je nog altijd schrijfster kunnen worden moppie!
    Wat ga je leuke dingen doen joh!!
    Je hebt helemaal gelijk hoor want een tweede keer er naar toe komt er misschien niet meer van.
    Als je de schildpadden aan het aaien bent zul je vast wel even aan me denken toch?!
    Als je weer terug bent zal ik er bovenop gaan zitten dat je portemonee zo weinig mogelijk open gaat!
    En fijn dat je het kwijt bent poepie!
    Geniet maar weer lekker verder!
    Dikke knus van mij! xxxxxxxxx

  • 28 April 2011 - 19:05

    Stacey:

    Hey Cindy,

    Wat leuk dat we je kunnen volgen via internet. Ik vind de verhalen leuk en grappig om te lezen. Ik wacht weer tot de volgende verhalen ;) Heel veel plezier meis en geniet ervan!!!!!!

    Kus van Stees

  • 28 April 2011 - 21:42

    Daphne:

    Heee Cin!
    Ook een berichtje van mij! :)
    Wat klinkt het allemaal ontzettend leuk zeg!
    En ik vind het ontzettend gaaf van je dat je alleen een excursie gaat doen, groot gelijk! Die kans krijg je natuurlijk niet vaak!
    Geef je de aapjes ook een knuffel van mij?
    En hoe gaat het met onze Flip??
    Geniet er lekker van! En groetjes aan Jenny!
    Liefs xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cindy

Actief sinds 24 Sept. 2009
Verslag gelezen: 446
Totaal aantal bezoekers 125975

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2014 - 29 Maart 2015

Mi viaje a Sudamérica

02 Juni 2013 - 02 Juni 2013

Journey of my life

01 September 2012 - 15 Maart 2013

Backpacken

25 April 2011 - 05 Mei 2011

Suriname!

02 Mei 2010 - 15 Mei 2010

Malawi

Landen bezocht: